Thursday 17 March 2016

TAJASSUS

Sebagai manusia biasa, kita memang susah nak tengok salah sendiri. Tapi, kalau salah orang lain, sepantas kilat je kita dapat detect. Terdapat manusia yang secara sengaja akan mencari kesalahan yang tak salah secara hukum hakam untuk menutup kesalahan atau kelemahan yang terdapat pada dirinya. .

Secara teorinyaa, manusia ni memang tahu macam mana nak hidup dengan cara yang perfect. Tapi, secara praktikalnya, tiada seorang pun manusia yang perfect dan apabila terdapat ingin menjadi perfect akan ada macam macam dugaan dari manusia manusai yang tidak sedar diri disekeliling dan akan cuba mencari salah walaupun ianya tidak salah.
Apa yang kita dapat lihat, manusia zaman sekarang tidak dapat membezakan antara syariat, budaya dan melebihkan budaya dari syariat yang diperintahkan oleh allah.
Jadi, kalau kita dapat kesan kesalahan orang. Tak payah nak bermegah yang kita jumpa kesalahan dia. Tapi, yang paling penting adalah kita ambil kesilapan dia, dan serapkan dalam diri kita. Supaya jadi peringatan kat kita, jangan buat kesilapan yang sama macam dia.

Wallahualam 

No comments:

Post a Comment