Friday 2 March 2012

Khasiat Telur


Rupa-rupanya terdapat hadis yang menyatakan kebaikan makan telur iaitu riwayat daripada al-Baihaqi yang bermaksud :

"Sesungguhnya seorang nabi pernah mengadu kepada Allah tentang kelemahan dirinya, lalu Allah memerintahkan agar baginda memakan telur."[Riwayat al-Baihaqi]

Pakar perubatan sepakat mengakui bahawa telur merupakan makanan yang lengkap dan tinggi kandungan protein, lemak, vitamin, dan zat galian serta lain-lain unsur yang diperlukan oleh badan.

Ia amat sesuai dimakan bagi menambahkan kekuatan badan dan menjaga kesihatan kerana mengandungi kalsium karbonat, magnesium, zat besi, sulfur dan fosforus.

Allah swt. menjadikan komposisi telur amat unik sekali walaupun berada di dalam bekas kulit telur yang bulat sejak di dalam rahim, ia mempunyai dua bahagian yang terpisah iaitu putih telur dan kuning telur di samping mempunyai fungsi yang berbeza pula.

Putih telur kurang diperlukan dalam perubatan dan kesihatan, tetapi kuning telur lebih diperlukan oleh tubuh. Ia amat bermanfaat bagi mengatasi masalah hati, otak, saraf, jantung dan dalam perhubungan suami isteri.

Menurut Profesor Aman dalam Medical Secret of Your Food, kuning telur berkesan mengatasi masalah penyakit otak dan saraf.

Penyakit Otak dan Saraf yang Boleh Diatasi

♥ Lemah daya ingatan
♥ Lemah daya tumpuan
♥ Tumpul minda
♥ Sering tertidur (mengantuk) semasa membaca atau melakukan pekerjaan yang membosankan.
♥ Badan dan urat saraf letih kerana memerah fikiran.
♥ Sering menguap
♥ Tidak minat bekerja
♥ Benci kepada kontradiksi (pertentangan)
♥ Tidak dapat mengawal amarah
♥ Lembab atau pasif
♥ Kanak-kanak degil

Cara Makan Kuning Telur

1. Campurkan kuning telur separuh masak dengan madu lebah

2. Tumbuk tujuh biji buah badam

3. Campurkan 1 dan 2

4. Makan setiap malam sebelum tidur

Ada seorang kawan... kawan  ni ahli bina badan.. tiap2 hari dia akan mengambil sekurang-kurangnya lapan biji telur untuk membina otot-otot badannya.

Tetapi bagi orang biasa, pengambilan telur secara berlebihan akan mengundang pelbagai penyakit. Setiap apepun makanan yang kita ambil perlulah berdasarkan tahap keperluan badan kita.. sederhana itu lebih baik.


No comments:

Post a Comment