Friday 23 March 2012

Mati Yang Pasti


Cinta memainkan hati, rindu mendendamkan jiwa, kasih mencurahkan sayang, tiada ubat yang dapat mententeramkan sanubari kerana nyawa tiada di duga akan sentiasa bersama, siapalah kita yang amat mengharapkan sesuatu dari Allah kalau Dia tidak memberikan kepada kita. Nyawa hanyalah pinjaman untuk kita hidup, ikhtiar dan usaha adalah kerja kita untuk kepuasan dunia tetapi ibadah dan amalan harus di jaga untuk kepentingan akhirat. Tiada sangka dan tiada duga, sekelip mata kita tidak akan berada di sini. Redha lah pemergian kita ini sekiranya itu lah sudah di takdirkan. Bersedia lah kita kelak untuk di panggil ke hardrat Illahi.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ



Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. (Ali-Imran : 185)

No comments:

Post a Comment