Thursday 1 March 2012

Seksanya Mulut Berbau


Susah kalau mulut berbau.. seksa bagi yang perlu sentiasa berhubung dengan orang ramai.. Kene sentiasa pastikan nafas sentiasa wangi :P.. Baru konfiden..

Kadang-kadang bau mulut tu boleh melekat pada telefon.. eiii.. x lulus.. kalau lelaki tu memang rejek tuk buat suami..

Kalau di office tu.. lady terpaksa sembur pewangi.. bukan ape.. sebab kadang-kadang lady angkat tepun ade bau rokok yang agak lama tu.. orang Terengganu panggil "kouh".. Maksudnye bukan sebab bau mulut dah.. sebab bau dari pernafasan.. dari paru-paru.. sebab baunyer terlalu kuat..

Nafas berbau ni ada dua jenis.. satu daripada rongga mulut.. dan satu lagi berpunca daripada masalah dalam sistem penghadaman kita..

Kalau dari mulut, memang secara fitrahnye mulut kita ni akan menghasilkan bau akibat daripada tindak balas antara makanan, bakteria, dan bendalir mulut.. sebab itu Rasulullah suh kita sentiasa bersugi.. 

Diceritakan oleh Abu Hurairah ra. bahawa Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud :

"Jikalau tidak memberati umatku, nescaya aku suruh mereka bersiwak setiap kali mahu mengerjakan solat." [HR. Bukhari]

Dengan bersugi, kita akan terhindar daripada penyakit halitosis iaitu bau mulut. Menurut perubatan, penyebab halitosis 80% adalah disebabkan dari rongga mulut dan 20% disebabkan oleh masalah sistem penghadaman.


Di bawah di senaraikan penyebab bau mulut :

1. Makan makanan yang berbau seperti jering, petai, bawang putih, durian dan makanan lain yang meninggalkan bau. Seeloknya selepas makan gosok gigi.
2. Tambunan plak pada gigi, gusi, lidah, dan gigi palsu. Ini bagi yang malas nak gosok gigi, gosok gusi, gosok lidah.. 
3. Adanya nanah dan jangkitan pada gusi dan gigi.

4. Sisa-sisa makanan yang terselit di celah-celah gigi yang berlubang.

5. Kelainan organik akibat penyakit kronik seperti gangguan hati yang teruk, gangguan fungsi buah pinggang dan kencing manis yang tidak terkawal.

6. Masalah pernafasan kronik.

7. Gaya hidup seperti kebiasaan dan diet, minuman beralkohol, rokok, dan makan secara tidak teratur serta minum kopi dan teh.

Untuk mengelakkan permasalahan tersebut, di sarankan agar kite semua ni.. pergilah check gigi kita sekurang-kurangnya 6 bulan sekali. Dan jagalah kesihatan aset kita tu sebaik-baiknya.. janganlah sampai orang kata muka macho/cantik.. tapi................................

Kalau kita jaga baik-baik mulut kita.. xperlulah nak sembur minyak wangi berbotol-botol kat dalam mulut tu.. Kesihatan plak insya-Allah baik.. sebab mulut yang bermasalah juga penyebab kita mendapat penyakit, bukan sekadar penyakit yang kita sentiasa dengar.. terdapat juga penyakit kelamin disebabkan oleh mulut. Maka, hati-hati.
.

No comments:

Post a Comment