Thursday 27 October 2011

Akibat Meningalkan Jihad


Dari Abi Bakr r.a. tlh berkata bhw Rasulullah Sallallahu'alaihi wassalam bersabda:
...
"Tidaklah sesuatu yg meninggalkan jihad melainkan Allah menimpakan azab (kehinaan) ke atas mrk seluruhnya."
Riwayat at-Tabarani di dlm al-Awsat
❤❤❤❤❤

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala, yg bermaksud:

"Wahai org yg beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kpd kamu: "Pergilah beramai2 utk berperang pd jln Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing2)? Adakah kamu lebih suka dgn kehidupan dunia drpd akhirat? (kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di duni ini hanya sedikit jua berbanding dgn (kesenangan hidup) di akhirat kelak. Jika kamu tidak pergi beramai2 (utk berperang pd jln Allah - membela ugamanya), Allah akan menyeksa kamu dgn azab seksa yg tidak terperi sakitnya dan ia akan menggantikan kamu dgn kaum yg lain, dan kamu tidak akan dpt mendtgkan bahaya sedikitpun kpdNya, dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Surah at-Taubah: ayat 38-39

❤❤❤❤❤

Dari Abi Hurairah r.a. bhw Rasulullah Sallallahu'alaihi wassalam bersabda:

"Sesiapa yg mati sedang ia tidak pernah berperang (berjuang) dan tidak pernah bercita2 utk berjuang, mati ia adalah di atas satu cabang dari cabang Nifaq (munafiq).
Riwayat Imam Muslim, Abu Daud dan an-Nasa'i
>>> Pastinya mrk yg meninggalkan jihad sgt dicela oleh syara' justeru mrk ini lemah jiwanya dan lumpuh sanubarinya, biarpun musuh sedang membantai mrk. Mrk hanya mampu mengeluh.
>>> Ayat2 Allah Subhanahu wa Ta'ala yg tersebut di atas telah pun terbukti di mana sekarang ini telah ada golongan bkn Islam/kaum yg lain tlh turut sama2 berjuang menegakkan kebenaran serta menentang kezaliman bg menggantikan mrk yg terdiri dr umat Islam itu sendiri yg menolak hukum Allah Subhanahu wa Ta'ala serta tidak mahu berjuang di jln Allah Subahanahu wa Ta'ala..

No comments:

Post a Comment