Tuesday 28 February 2012

Khasiat Kemenyan Putih


Selalu dengar kemenyan orang gunakan sewaktu berlaku kematian dengan membakar kemenyan tersebut bersama setanggi dan kapur barus untuk mengurangkan bau mayat kerana kemenyan mampu menghasilkan aroma wangi.

Tetapi berikutan dengan perkembangan dunia Islam, tradisi pembakaran kemenyan telah ditinggalkan kerana asap amat diminati oleh makhluk ciptaan Allah yang lain.




Kemenyan sebenarnya berasal daripada getah sejenis pokok yang banyak terdapat di Oman, Afrika, India serta Malaysia. Nama botaninya adalah Styrax benzoin Dryand.

Getah daripada pohon tersebut diambil dan dikeringkan. Resin yang kering berupa kepingan-kepingan putih, bersifat keras namun rapuh, serta berbau harum apabila dibakar.

Dalam sudut lain, kemenyan yang sinonim dengan kematian sebenarnya mempunyai khasiat yang sangat bagus untuk membantu mendapatkan kesihatan yang baik dan telah diamalkan oleh ilmuwan Islam dahulu tetapi tidak pernah diterokai kembali berikutan dengan kepesatan perkembangan ubatan moden yang jauh lebih 'berkesan'.

Antara Khasiat Kemenyan Putih adalah :
Kapur Barus

- Mengubati penyakit lupa
- Menguatkan penglihatan
- Menguatkan kisaran perut
- Menghapuskan kahak
- Mengeluarkan angin badan
- Melawaskan pembuangan air kecil
- Membersihkan hati daripada sifat dengki
- Meringankan lidah dan mudah berkomunikasi

Imam Sayuti dalam kitabnya al-Rahmat Fi al-Tib Wal Hikmah berkata bahawa Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud:

"Wahai kalangan yang mengandung (wanita), perkenalkan kepada anak-anakmu kemenyan putih dengan memberi makannya, kerana sesungguhnya ia menambahkan hafalan dan kecerdasan." [Riwayat al-Dailami]

Ibn Abbas, seorang penghafaz dan ahli al-Quran berkata:

"Memakan satu misqal bersamaan 4.2 gram gula bersama-sama satu misqal kemenyan putih selama tujuh hari berturut-turut dapat membetulkan pembuangan air kecil dan mengubati kelupaan."

Cara Memakan Kemenyan Putih :

- Rendam kemenyan putih di dalam air pada waktu malam.

- Keesokannya sebelum makan pagi campurkan kemenyan putih dengan gula pasir nisbah 1:2.

- Makan sebanyak 1 camca besar pada waktu awal pagi sebelum sarapan.

- Untuk menambah mujarab dibacakan ayat ke 27 dan 28 Surah Luqman pada 1/2 misqal (2 gram) kemenyan putih tersebut dan dicampurkan dengan madu lebah serta dimakan setiap hari.


1 comment: